Ökenspringmus!

När jag skulle till bibblan i måndags med skolan så blev jag indragen in på djurmagasinet där tjejerna visade mig detta:


Det är en ökenspringmus. Jag tyckte att dom var sötfula. Men dom hade precis fått ungar och dom var helt sjukt söta. Ganska äckliga ben!

Text fån wikipedia

Ökenspringråttan är sandbrun på ryggen och vit på magen och är 10-15 centimeter lång och svansen är 15-25 centimeter lång. Ökenspringråttan har korta framben med vilka den gräver hålor i marken för att skydda sig mot hettan. Den är ett typiskt nattdjur. Den dricker nästan aldrig vatten för dess föda innehåller mycket vätska, men när den dricker doppar den framtassarna i vattnet och slickar av dem. Ökenspringråttan hjälper sig att hålla balansen genom att använda svansen. Dess långa och breda tår förhindrar att den sjunker ner i sanden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0